Jag är med i flera Facebookgrupper, både om yoga rent allmänt och grupper specifikt för yogalärare. En av grupperna handlar dessutom till stor del om sekvensering och att skapa yogaklasser – precis det jag brinner för. I den gruppen läste jag nyligen en annan yogalärare som frågade hur hon kunde göra för att sätta ihop en yogaklass där hon inte sekvenserade mot en peak position, hur hon kunde tänka, teman att använda i stället och vilka positioner som skulle/kunde ingå. Hon hade nämligen fått lära sig att du alltid måste ha en peak position och att det är hela poängen med yogaklassen. Dessutom hade hon på sin utbildning fått höra att det fanns flera andra villkor/saker som var tvungna att vara uppfyllda, t.ex. att en peak pose alltid måste vara en stående position och att det ska vara den längsta positionen i klassen, alltså där du tillbringar längst tid och t.o.m. riktlinjer för hur länge du minst bör hålla den. Det släpper jag för nu, för det är en helt egen diskussion. Jag tyckte att det var ett intressant ämne och en spännande fråga så i det här blogginlägget tänkte jag utveckla mina tankar en del. Hoppas du vill läsa!

För mig känns det självklart att det finns många olika sätt att skapa en yogaklass, många olika teman man kan använda och olika syften du som yogalärare kan ha i din klass. Att sekvensera mot peak position är ett sätt, men långt ifrån det enda och personligen skulle jag inte säga att det finns någon rangordning där emellan och det är varken bättre eller sämre att sekvensera mot peak pose jämfört med andra teman, bara ett annat sätt att jobba på för att få variation i sina klasser. Tidigare avsnitt här i bloggen har jag tagit upp olika sätt du kan lägga upp din klass och hur du kan variera tema på olika sätt.

Jag har tidigare ställt frågan som en omröstning i stories på min Instagram @vinyasaplay och fått olika svar, och skulle utifrån det säga att det finns yogalärare som alltid sekvenserar mot en peak position, det finns yogalärare som gör det ibland men inte alltid och det finns yogalärare som sällan eller aldrig använder sig av peak position som tema i sina klasser. Om du är en av dem som alltid eller oftast sekvenserar mot peak och upplever att det är svårt att hitta andra teman för dina yogaklasser och vill variera dig mer, då är det här ett avsnitt för dig, så lyssna vidare.

Enligt mig finns det många olika sätt du kan lägga upp din yogaklass på. Att sekvensera mot peak position är ett men det är som sagt inte det enda och jag skulle inte heller säga att det är det bästa. Jag själv tycker om det för jag tycker att det är enkelt, går snabbt och blir väldigt tydligt. Det är ofta roligt, det finns många roliga, utmanande positioner du kan välja att sekvensera mot, och jag tycker att som yogalärare är det kul och känns väldigt fint att få se någon lyckas komma upp på huvudet, i en brygga, eller hålla en armbalans flera sekunder för första gången. Men jag tycker att det kan vara lika kul och tillfredsställande att ibland jobba på andra sätt.

Kategori eller område

Ett sätt jag ofta använder när jag ska skapa min yogaklass är att utgå från ett visst område eller kategori av positioner.

Jag brukar i huvudsak dela upp positioner i följande kategorier:

  • Framåtfällningar
  • Bakåtböjningar
  • Höftöppnare
  • Inversioner
  • Armbalanser
  • Rotationer

Ibland tänker jag även att balanspositioner kan fungera som en egen kategori. Kategorierna kan till viss del gå in i eller överlappa varann och vissa positioner kan sorteras in i två eller flera kategorier, som handstående som både kan ses som en armbalans och en inversion, och så klart en balansposition, eller Natarajasana, dansaren, som är både en stående balansposition, en höftöppnare och en bakåtböjning. Sedan finns det positioner som Galavasana, flying pigeon som jag enbart skulle kategorisera under armbalanser och inte under höftöppnare trots att den definitivt kräver en hel del förberedelse och rörlighet i höften. Anledningen till det är att det finns så specifika viktiga saker att preppa inför armbalanser som du normalt inte gör eller behöver göra i andra klasser så den skulle i så fall behöva helt egna förberedelser jämfört med de flesta övriga höftöppnare och då tycker jag att det blir opraktiskt. Det blir helt enkelt svårt att få en röd tråd genom klassen och kanske framför allt svårt att hinna med då tiden i en yogaklass är begränsad. Den typen av positioner är i stället perfekta att använda just som peak position eftersom du då skräddarsyr din klass riktat mot den.

Hur sekvensera inom kategori

Vill du skapa en yogaklass inom en kategori så börjar du förstås med att välja vilken. Om jag ska skapa en klass med tema rotationer så tittar jag sedan på vilka olika rotationer, twistpositioner jag vill ha med. Ska rotationer vara klassens tema så vill jag ha rotationer som är både stående, sittande och liggande. Jag ser gärna att det är en blandning av aktiva och passiva twistar och att det är både djupa/intensiva twistar och lättare vridningar. De lättare vridningarna blir automatiskt en del av uppvärmning, förberedelse för djupare twistar, och nedvarvning, så att det blir en skön och logisk progression i klassen som en kurva med någon slags höjdpunkt vad gäller aktivitet och intensitet i andra halvan av klassen. I stället för att den höjdpunkten är en specifik peak position så är det en gradvis ökning av intensiteten mot några positioner som är djupare rotationer, och jag väver in dem på lämpliga ställen i min sekvens – utan att någon av dem betonas eller får mer fokus än de andra. Beroende på vilka positioner jag valt kan det förstås finnas fler saker jag behöver förbereda än att bara gå från lättare till djupare vridningar, så det väver jag så klart in i uppvärmningen också på lämpliga ställen. Sedan tycker jag nästan alltid att det är skönt att ”sluta cirkeln” i en yogaklass, dvs. att på ett eller annat sätt komma tillbaka dit vi började, t.ex. att både inleda och avsluta med samma position eller rörelse för att binda ihop det hela, innan deltagarna får landa fullständigt i Savasana.

Anatomi – kroppsdel

Ett annat sätt att strukturera din klass utan att använda peak position kan vara att bygga den kring anatomi och funktion i en viss kroppsdel. Det kan ofta hänga ihop med en viss kategori enligt ovan, men inte begränsas till det. Exempel skulle kunna vara en yogaklass där du fokuserar på axlar och olika rörelser vi kan utföra i axelleden och bygger din klass kring olika positioner där deltagarna får utforska det. Ganska ofta blir det här en mer teknisk klass där du kanske förklarar och visar en del saker och ibland lägger in rörelser och övningar som inte är klassiska yogapositioner utan mer tittar på olika funktioner i våra axlar och hjälper deltagarna att förstå flexion och extension, in- och utåtrotation, adduktion och abduktion i axelleden samt elevation och depression och protraktion och retraktion av skulderbladen. Nördar du in dig ordentligt i det här blir det t.o.m. svårt att hinna med allt i en klass utan kan ge ett bra underlag för flera klasser inom ämnet så att det blir som en liten serie. Kanske kan du dela upp de olika funktionerna i några klasser och även välja att i någon klass ha fokus på styrka och stabilitet och en annan klass fokus på rörlighet. Du kan så klart göra liknande med andra kroppsdelar som rygg, höfter, knän eller fötter.

Filosofiskt tema

Det går alldeles utmärkt att välja ett mer abstrakt ämne eller tema för din yogaklass. Så klart kan du ha ett filosofiskt tema för en klass som leder mot en peak position men du kan också välja ett ämne som inte knyter an till en viss position. Filosofin kan du hämta både från traditionell yogisk filosofi  och mytologi och från andra källor. T.ex. kan du använda temat mod och att stå upp för sig själv i utmanande situationer, antingen genom en passande sutra eller annan hänvisning till yogisk litteratur, eller genom att väva in delar av historien om Ganesh som jag tycker är en fantastisk liten figur inom yogisk mytologi. Eller så har du ett favoritcitat från en mer modern författare, eller text eller låttitel med ditt favoritband. Oavsett så kan du utifrån det ämnet välja hur du vill lägga upp din yogaklass. Så klart skulle det kunna bli en yogaklass mot en peak position där du väljer en lämplig position som får symbolisera ämnet och så planerar och sekvenserar du din klass så att höjdpunkten i exempelvis din berättelse om Ganesh sammanfaller med vald position. Eller så har du ingen specifik position utan väljer flera positioner som på olika sätt kan knytas till temat och kanske symbolisera olika aspekter av det, och så väver du ihop dem, med lämpliga förberedelser. Andra abstrakta teman för en klass skulle kunna vara vatten, flöde, rörelse som du knyter din klass till, en årstid.

Som du kanske märker är det bara din fantasi eller kreativitet som sätter gränserna för vad du kan använda för tema och hur du kan bygga din yogaklass. Jag tycker faktiskt också att det är helt ok att ibland bara göra en blandad ”feelgood” klass, som har med lite av varje och inte leder till något särskilt mer än att dina deltagare ska få röra sig varierat, göra positioner som känns bra, kanske ger känsla av ökad rörlighet och frihet i kroppen, och mest bara handlar om att de får vara närvarande en stund i sig själva, i sin kropp, sitt andetag. En stund för att må bra och röra kroppen allsidigt och varierat, kombinerat med någon andningsövning och meditation eller bara en stunds stillhet för kropp och sinne. Det är ibland underskattat att bara låta deltagarna ha kul och få må bra en stund och komma ifrån bruset av sociala medier, och stress och måsten från jobb och övriga aktiviteter.

Det här var tre konkreta sätt att skapa din yogaklass runt ett specifikt tema som inte är att sekvensera mot peak position. Jag hoppas att det gav dig några idéer och framför allt inspiration till hur du kan jobba vidare och kanske få mer variation i hur du bygger dina klasser. Skicka gärna ett mail eller DM och berätta! Och tyckte du att det här inlägget, eller bloggen som helhet, var värdefullt och gav dig något, hjälp mig gärna att sprida det vindare genom att dela länken t.ex. i dina storier. Snälla, tagga mig i så fall så jag ser och kan dela vidare.

Har du frågor, funderingar eller önskemål om kommande ämne för ett inlägg, hör av dig!

Stort tack till dig för att du läser min blogg. Lycka till med dina yogaklasser!