Som utbildad yogalärare så ”kan du själv” så klart. Du vet hur man sätter ihop en yogaklass, kan positionerna, vad som är viktigt att tänka på, teknik, hur de kan anpassas, vilka hjälpmedel som kan göra positionen både lättare/mer tillgänglig och svårare/mer utmanande, hur man ska andas och mycket mer. Antagligen vet du även precis varför du ska göra si eller så, att en viss position är bra för din rygg eller dina höfter eller vad det än är. Dessutom gör du ju en hel del yoga som du får ”på köpet” när du leder dina yogaklasser. Då är det lätt att tänka att du som yogalärare inte behöver gå på andra yogalärares klasser, i alla fall inte i samma yogaform som du själv leder och är utbildad inom. I dagens avsnitt av podden VP tänkte jag gå igenom mina anledningar till varför jag tycker att det är viktigt att du ändå går på yogaklasser för andra yogalärare, åtminstone lite då och då.
Krav på egenpraktik som yogalärare?
För några år sedan satte jag nästan i halsen när jag hörde en känd yogaprofil bombsäkert hävda att för varje timme yoga du leder bör du praktisera TRE(!) timmar själv, minst – för att du ska kunna vara autentisk och närvarande som yogalärare. Jag kan fortfarande undra vilken drömvärld hen lever eller levde i och kan inte komma på ett enda sätt som den matten går ihop oavsett om du leder ett par yogaklasser i veckan och samtidigt har ett annat jobb och ska försöka hinna med att träna, alltså annat än yoga eftersom det är viktigt att du gör det om du ska må bra och din kropp ska hålla. Inte heller om du jobbar heltid som yogalärare och leder 15 yogaklasser i veckan och alltså borde göra 45 klasser egen yoga. Hur jag än räknar får jag inte till det på ett rimligt sätt. Däremot tycker jag absolut att det finns en viktig poäng med att du har en egen praktik och inte bara leder dina yogaklasser. Egen praktik kan och kanske bör bestå av både att du yogar på egen hand och att du går på yogaklasser för andra yogalärare emellanåt. I det här blogginlägget tar jag upp vad jag anser är fördelar med att just gå på någon annan yogalärares klasser ibland. Jag kommer däremot inte med några pekpinnar om när och hur ofta du bör göra det och jag har svårt att se att det finns ett direkt samband mellan tiden du leder yoga och hur mycket egen yoga du bör ägna dig åt.
Yogalärare kan själva
Jag vet inte hur du resonerar, men jag tycker att det är lätt att tänka att jag som utbildad och erfaren yogalärare inte behöver gå yogaklasser för någon annan yogalärare. I alla fall inte inom min stil av yoga. Jag har precis allt jag behöver själv i form av kunskap och erfarenhet för att sätta ihop mina egna yogaklasser och leda mig själv. Självklart kan jag välja att gå för någon annan ibland som omväxling och för att slippa tänka själv, men det är lätt att känna att jag inte behöver det. I det här inlägget tänkte jag lista några anledningar till att jag faktiskt tycker att det är viktigt att du praktiserar för andra yogalärare lite då och då och hur det kommer att göra dig till en bättre yogalärare. Utan inbördes ordning kommer här några anledningar till varför det är viktigt att yoga för andra yogalärare – det kan förstås finnas fler och om du kommer på någon extra viktig punkt du tycker att jag har missat får du gärna höra av dig till mig via mail eller DM på Instagram
- Lära dig nya saker
- Omväxling
- Tips på nya sätt att göra saker
- Tips på nya sätt att säga saker
- Vad går bra/vad funkar inte
- Deltagarperspektiv
- Göra det du inte brukar/utmana dig
Lär dig nya saker
När du går en klass för en annan yogalärare så kan du lära dig nya saker. Bara för att du har gått en, eller kanske flera yogalärarutbildningar så kan du inte allt. Långt ifrån. Även inom en och samma yogaform finns det många olika utbildningar med delvis olika innehåll, självklart presenterat på olika sätt beroende på vilken eller vilka lärare som håller i utbildningen. Vissa utbildningar fokuserar mer på en aspekt, t.ex. anatomi och biomekanik, och en annan fokuserar kanske mer på filosofi. Olika lärare har olika egna stilar, även inom samma yogaform, och det kommer så klart spegla av sig på hur de lägger upp sin utbildning, vad de lägger mest tyngd på och hur de levererar det. Utöver det så är det väldigt mycket du ska ta till dig och lära dig på din yogalärarutbildning och 100 % av det utbildningen tar upp kommer inte fastna. Vissa saker fastnar lättare beroende på intresse och eventuella förkunskaper och andra fastnar inte alls. En del saker känns som att de fastnar, och det kanske de gör för stunden, men sedan glömmer du. Speciellt om det var länge sedan. Vissa saker som inte var aktuella för dig just då eller som du lärde dig teoretiskt men kanske inte fullt ut förstod, de har en förmåga att glida ur ditt medvetande. Dessutom, om det var några år sedan du gick din yogalärarutbildning så kan saker faktiskt ha ändrats och att gå för andra yogalärare kan vara ett sätt för dig att hänga med i utvecklingen.
Omväxling
Som jag redan varit inne på flera gånger så har olika yogalärare olika stilar, även inom samma yogaform. Har du varit yogalärare tag har du förhoppningsvis hittat din egen stil i både hur du skapar dina yogaklasser, vilka teman du föredrar att jobba med och hur du instruerar och lär ut olika saker. Det är lätt att fastna i mönster så även om du leder dig själv genom en bra yogaklass så blir det kanske inte så mycket variation. Det kan bli tråkigt och kännas lite tjatigt men det gör också att du slutar att utvecklas i din egen praktik. Både kroppen och hjärnan behöver variation för att fortsätta utvecklas. Sedan kan du självklart även gå på yoga för andra lärare för att komplettera din yogapraktik med något du själv inte lär ut för att få en bättre och mer allsidig träning. Om du t.ex. själv leder lugna Hatha-klasser mår du kanske bra av att ibland slinka in på en tuffare, fysisk klass i Vinyasa stil. Och är du yogaläraren som leder den tuffa Vinyasan kan du bryta av med en långsam yin eller en restorative då och då.
Tips på nya sätt att göra saker
Människor är vanedjur, även vi yogalärare, vi gör gärna saker på samma sätt. Det är enkelt och bekvämt, sparar tid och energi att göra likadant som vi brukar. Jag tycker det är viktigt att du som yogalärare hittar din unika stil – det är det som kommer att locka rätt typ av deltagare till dig och dina klasser. De vet vad de får hos dig och går till just dig för att de gillar det du erbjuder. Men det finns en risk att det blir lite för repetitivt, för upprepande och lika och dels kan både du och dina deltagare tröttna och dels stagnerar utvecklingen. Dina deltagare lär sig inte längre nya saker, de utmanas inte, blir inte starkare, smidigare osv. Genom att då och då ta en klass för en annan yogalärare så kan du få små tips på hur du enkelt kan göra saker annorlunda. Låt dig inspireras av en ny variant av solhälsning, ett ovanligt sätt att väva ihop två eller tre positioner eller en annorlunda ingång i en position.
Tips på nya sätt att säga saker
Precis som vi fastnar i att göra samma saker är det väldigt lätt att vi säger precis samma saker. Beskriver positioner och teknik på exakt samma sätt varje klass. Ibland kan jag bli trött på mig själv när jag hör hur jag säger precis samma saker på samma sätt. Du ska så klart inte hålla på och hitta på nya spännande sätt att förklara hur någon ska placera fötter och händer i en nedåtgående hund eller överraska dina deltagare med utsvävande beskrivningar av protraktion av skulderbladen i en planka, men ibland kan det kännas lite väl tjatigt. Om du alltid uttrycker dig precis likadant finns en risk att dina deltagare slutar lyssna. Du säger ju aldrig något nytt så de behöver inte ha speciellt mycket fokus på dig utan kan zooma ut. Ibland kan det finnas en poäng med det också eftersom det ger deltagarna chans att vara närvarande och gå in i sin egen upplevelse, lägga fokus på andning i stället t.ex. Ibland kan det få helt motsatt effekt i att deltagarna inte är fokuserade och närvarande alls utan glider iväg. En annan aspekt är att människor lär sig på olika sätt och uppfattar/tolkar saker olika beroende på vilka ord och uttryck som används så om någon av dina deltagare inte riktigt greppat tekniken i en bakåtböjning så hjälper det antagligen inte att du säger exakt samma sak en hundrade gång, men om du hittar ett annat sätt att uttrycka dig på och formulerar om dig så kanske polletten trillar ner. När du går på yoga för en annan yogalärare så kanske du hör den säga något klockrent som på ett väldigt enkelt och tydligt sätt förklarar något, ett sätt som du själv inte tänkt på. Kanske bara att byta ett ord eller två, eller genom en liknelse du själv inte kommit på.
Vad går bra/vad funkar inte
Som deltagare i en annan yogalärares klass blir det ofta tydligt vilka saker som går bra. Det kan vara allt från olika positioners ordning i en sekvens, hur instruktioner går fram, en sekvens fram mot en peak position, en uppvärmning eller nedvarvning, en guidad meditation. Ännu tydligare kan det bli vad som inte funkar. Först kanske det bara är en känsla av att något inte kändes bra, kanske så diffust som att du upplever att du bara inte gillade den yogaklassen. Vissa gånger är det väldigt uppenbart. Övergången mellan två positioner kändes klumpig och osmidig. Du upplevde yogaläraren som ostrukturerad och oförberedd, sekvensen kändes inte genomtänkt, en viss instruktion gick inte alls fram eller att läraren glömde en hel bit av sekvensen på vänster sida eller gjorde vissa positioner dubbelt på höger sida. Ibland kan du sätta fingret på exakt varför en sekvens kändes osmidig, det kan gå direkt eller så inser du det efter att ha klurat lite. Det här är otroligt lärorikt för dig, bättre ju tydligare du kan definiera för dig själv exakt varför något inte fungerade. Tycker du att det är bortkastad tid att gå på yogaklass som du uppfattar som dålig, helt eller delvis? En yogalärare som är nybörjare och gör en massa typiska rookie misstag? Själv skulle jag nog inte gå tillbaka till en klass jag tyckte var ologisk, dåligt förberedd eller yogaläraren gav konstiga eller rentav felaktiga instruktioner, men om du råkar hamna i den situationen och befinner dig på en klass du inser inte är särskilt bra av en eller annan anledning så finns det mycket du kan lära dig av det. Så slipper du göra samma misstag själv. Det kan t.o.m. vara saker du själv gör i dina klasser som du när du själv är deltagare inser inte alls funkar så bra som du trott eller känns på det sätt du föreställt dig. Och när du vet det så kan du ju sluta göra det, eller ändra hur du gör det. Låt mig ge dig ett konkret exempel. Du är på en yogaklass och yogaläraren guidar er in i Kamelen. Eftersom du är yogalärare och har gjort positionen själv, lär ut den ibland i dina egna klasser, så vet du hur du ska göra, hur det ska kännas och även vilka alternativ och modifikationer som finns. För dig är det inga problem, men du ser omkring dig att andra deltagare har det svårare. Yogaläraren själv är inne i sin egen position och ser inte riktigt hur det ser ut för deltagarna men ger generella instruktioner som deltagarna inte verkar förstå hur de ska tillämpa. Från det här så lär du dig två saker. Instruktionerna funkade inte eller var i alla fall inte tillräckliga. Känner du igen att du brukar säga liknande saker kan du nu omvärdera och fundera på andra sätt att förklara, eller något du behöver lägga till. Dessutom ser du att genom att yogaläraren själv gör positionen och inte tittar på deltagarna så har hen ingen aning om att deltagarna kämpar och inte förstår instruktionerna. Du inser att om läraren hade demonstrerat snabbt, för de som inte har en aning om hur positionen ser ut eller vilka alternativ som finns, och sedan gått ur positionen för att titta på deltagarna så hade hen insett att det inte fungerade, sett vad som var felet och kunnat ge konkreta instruktioner med tips och råd på det deltagarna behöver. Kanske vet du med dig att du brukar demonstrera vissa positioner som gör att du har svårt att titta på deltagarna samtidigt och inser att du kan behöva släppa deltagarna mer för att faktiskt se vad som händer i rummet och anpassa dina instruktioner till det. Eller så gör du redan det och kan bara checka av att du ska fortsätta som du redan gör.
Deltagarperspektiv
Ibland är det nyttigt för dig som yogalärare att gå på en annan lärares klass för att kunna förstå dina deltagare bättre, att kunna ha ett deltagarperspektiv i stället för yogalärarperspektiv. Hur uppfattas olika saker när man är på ”den mottagande sidan” jämfört med den som levererar. Även om du har satt ihop en smart och genomtänkt klass med ett för dig tydligt syfte är det inte säkert att deltagarna får samma känsla. En del av sekvensen kanske är för lång och alldeles för tuff och intensiv. Du tänker att det är roligt för deltagarna att göra många olika positioner för att få ut mycket av en yogaklass men som deltagare inser du att det känns stressigt, jobbigt och rörigt. Du inser hur mycket du uppskattar att läraren erbjuder olika alternativ på ett sätt som inte rangordnar att det ena är bättre än det andra, du förstår varför du behöver förklara samma sak på olika sätt och du blir irriterad över att yogaläraren inte verkar ha förberett sig, eller pratar i vad som känns som en evighet innan ni kommer igång med själva yogan eller inte berättar om vad som kommer att ske. Kommer vi att stå i hunden i ett andetag eller i en minut? Är det här sista eller enda gången vi gör bryggan eller kommer vi att göra den tre gånger till? Som deltagare inser du att det finns en poäng med att berätta för deltagarna vad som väntar så att de kan avgöra om och hur de behöver modifiera.
Utmana dig själv med det du inte brukar göra
Den sista poängen med att yoga för andra lärare ibland är att det hjälper dig att göra det du inte brukar och på så sätt utmana dig själv. Jag har redan tagit upp att vi lätt fastnar i våra egna mönster som yogalärare med att vi gör samma saker på samma sätt. Bortsett från bara att få omväxling så är det ofta så att det vi lättast fastnar i är att vi gör positioner som vi är ”bra” på. Vi gör det som passar oss själva, våra kroppar, där vi redan är starka eller smidiga. Vi glömmer bort vissa positioner och medvetet eller omedvetet undviker positioner där vi känner oss klumpiga, svaga, stela eller bara obekväma. Ofta är det kanske just de positionerna vi skulle behöva göra mer av och inte de där vi redan är bra. I en annan lärares klass får du kanske göra positioner du inte alls trivs med och inte har gjort på länge. Det kan vara svårt att utmana dig när du yogar själv, även med de positioner du väljer. När du inte styr och bestämmer själv tvingas du plötsligt stanna ett eller två andetag längre i en ansträngande position eller utmanas att testa en position du inte tror att du kan. Nu menar jag förstås inte att du ska köra över dig själv och kroppens signaler för att läraren säger si eller så men du kanske känner igen dig i att det är lätt att bli lite bekväm utan någon som säger åt dig vad du ska göra eller hur länge du ska hålla en position. Självklart ska du gå ur positionen om du känner att du behöver, men ibland kan det behövas en yttre röst som pushar dig att testa gränserna för att du ska inse att du faktiskt orkar lite till även om det är obekvämt. Du fixar att stå kvar lite längre i Krigare 2, gå lite djupare i Stolen, göra en extra chaturanga eller öka tempot i din solhälsning.
Det här var en lista med anledningar till varför jag tycker att du behöver gå på en annan yogalärares klass ibland och hur det kan göra dig till en ännu bättre yogalärare. Och ja, även i dag vill jag gärna att du hör av dig och berättar vad du tyckte om det här avsnittet. Har jag missat någon viktig poäng eller är det någon av de jag nämnt som du verkligen inte håller med om? Hör av dig! Dela podden vidare till dina yogalärare kollegor och ge podden så många stjärnor du tycker den är värd så att fler kan upptäcka den.
Intresselistan till min sekvenseringskurs 3 steg till att skapa yogaklasser snabbare och enklare är öppen, du kan läsa mer och anmäla dig på vinyasaplay.se/kurs
Tack för att du läser bloggen och lycka till med dina yogaklasser!